Aktuelt

Pilotprosjekt

22 oktober 2024

Hvordan forbedres klinisk kvalitet og prosesser innen tannhelse i Norden?

”Vi er glade for å ha fått muligheten til å starte et pilotprosjekt innen tannhelse sammen med organisasjoner i Norge,” forteller Petteri Bjurström fra Nordic Healthcare Group (NHG). Formålet med pilotprosjektet er å analysere rådata fra pasientjournalen, validere dem og bygge kliniske kvalitets- og prosessindikatorer basert på dataene. Hovedmålene i pilotprosjektet er å dra nytte av NHGs erfaringer fra Finland for å forbedre kunnskapshåndteringen innen norsk tannhelse og støtte datadrevet beslutningstaking, samt tilby ekspertise for tolkning av resultatene.

”Finnes det tilstrekkelig informasjon om hvordan parodontal status registreres i Norge, eller hvordan man lykkes med å stoppe karies i klinikker?” spør NHGs Lari Koukkula, som har jobbet med utvikling av tannhelse i 15 år. Koukkula fortsetter med å påpeke at det blir stadig viktigere å systematisk følge opp tannhelsevesenets kliniske kvalitet samt kunne håndtere etterspørselen etter fremtidige behov innen tannhelse.

Majoriteten av den offentlige sektoren i Finland deltar i NHGs Clarity Dental -tjenester, det vil si at tannhelsetjenesten for en befolkning på over 4 millioner innbyggere i Finland analyseres via tjenesten.

De kliniske kvalitets- og prosessindikatorene som er valgt for pilotprosjektet i Norge, er relatert til kontroll av karies, som for eksempel tidlig oppdagelse av karies og stopp av initial karies, dekningen av parodontal status, fyllingenes holdbarhet samt prosessindikatorer, som for eksempel behandlingsperiodens lengde og antall besøk per episode. ”Arbeidsfordelingen er også en interessant måler å se på, for der er det mye å oppnå med tanke på kostnadseffektivitet,” sier Koukkula.

”Det viktigste er å få et godt helhetsbilde av hvordan datakvaliteten er og utvikle indikatorer som er relevante og valide. Hvis jeg må velge et utviklingsområde, er vi veldig dyktige på å undersøke for eksempel hvordan parodontal status registreres,” svarer Koukkula når han blir spurt om hvilke indikatorer han vil fremheve. Han fortsetter med å fortelle om utviklingen i Finland. Da NHGs tjeneste startet i 2015, fikk bare 5% av de undersøkte voksne pasientene parodontal status, noe som gjorde det umulig å gi riktig behandling og følge opp behandlingsresultatene. Heldigvis har dekningen av parodontal status utviklet seg betydelig de siste årene, og nå får 70% av de undersøkte pasientene parodontal status. ”I løpet av de siste årene har vi også kunnet måle behandlingsresultater, som en reduksjon på >5 mm lommer og en reduksjon av BOP-%,” forteller Koukkula.

Parodontitt er en skjult sykdom, ofte umerket av pasientene selv, og derfor har tannleger og tannhygienister en avgjørende rolle i å gjenkjenne og behandle sykdommen. ”Med tanke på den globale prevalensen av parodontal sykdom og våre erfaringer med den finske offentlige tannhelsetjenesten, hevder vi at bedre resultater i tannhelse kan oppnås ved å bedre gjenkjenne samt utvikle behandlingen av parodontal sykdom,” understreker Koukkula.

NHG har over femten års erfaring med å støtte tannhelse på ledelses-, klinikk- og profesjonelt nivå. Ved å måle og følge opp nøye utvalgte kliniske kvalitetsindikatorer kan tannhelsepersonell i siste instans forbedre pasientenes tannhelse og la tannhelsesjefer fatte velinformerte beslutninger basert på data. ”NHGs Clarity Dental -tjeneste med valgfrie kliniske kvalitets- og prosessindikatorer er lett tilpasset og kompatibel med alle elektroniske pasientjournalsystemer samt GPDR-kompatibel,” forteller Bjurström.

Svar på spørreundersøkelsen om kliniske kvalitetsindikatorer på Nordental

NHGs team ser frem til å møte deg på Nordental i Lillestrøm 31.10-2.11. ”Vi vil ha en spørreundersøkelse om kliniske kvalitetsindikatorer der. Meningen er å finne ut hvilke indikatorer som interesserer tannhelsepersonalet i Norden mest. I tillegg deler vi gjerne erfaringene fra pilotprosjektet,” påpeker Bjurström.

NHGs eksperter innen tannhelse og dataanalyse bistår gjerne nordiske offentlige og private klinikker og organisasjoner med utfordringene innen tannhelse, for å støtte beslutningstaking og utvikle virksomheten. Les mer om erfaringene fra Espoo, Finlands tredje største by, som er en foregangsby innen tannhelse i Finland.

Improving oral health in the City of Espoo – NHG >> 

Improving health and social care – NHG >> 

 

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.