Leverandørenes rolle i fremtidens tannhelse
Et antall store leverandører leverer store varestrømmer til bransjen. De har sterke merkevareprofiler, flotte nettbutikker med gjennomarbeidede formuleringer og et bredt utvalg av artikler. Selv fremhever de nærheten til kundene sine. Hvordan gjør de hverdagen enklere for tannhelsepersonell? Og hvilke utfordringer står bransjen overfor? Dental24 har snakket med noen av Skandinavias mest kjente, større leverandører innen dentalbransjen.
Høy tilgjengelighet, bredt produktsortiment, produktansvar og gode råd til kundene. Slik oppsummerer daglig leder Magnus Nilsson Plandents forretningsidé.
Plandent er til stede i 12 europeiske land og har over 150 000 artikler til salgs.
– Vi er en del av en større sfære. Alt selges ikke i Sverige, men det gir bredde og bedre priser, sier Nilsson.
Plandent bygger bevisst en større kapasitet. For en tid tilbake fusjonerte Plandent i Sverige med tyske KaVo.
– Vi bygger en større organisasjon for å møte fremtidens krav. Ikke bare for å vokse sentralt, men for å kunne skape en sterkere lokal tilstedeværelse.
– I våre ansatte i Sverige har vi over 1000 års erfaring fra dentalbransjen. Og vi deler gjerne kunnskapen med våre kunder.
En grunnleggende prinsipp er å kunne gi support på alt som selges. Plandent tilbyr gjerne premiummerker med den beste totale livssykluskostnaden for klinikken, men til syvende og sist er det kunden som tar valget.
– I alle kategorier vi har, tilbyr vi minst to eller flere merkevalg. Ulike klinikker har ulike preferanser. Med vårt brede tilbud har vi noe som passer for alle.
Til forskjell fra andre leverandører eies Plandent av produsentene og har tette bånd til fabrikkene, forklarer Nilsson.
– Vi fjerner i praksis et mellomledd. Dette gir oss direkte tilgang til fabrikkene når det gjelder utviklings- og tilpasningsspørsmål, slik at vi bedre kan møte kundenes behov.
Utfordringer
– Kravene til oss leverandører vil øke. Det gjelder alt fra MDR, sertifisering, regelverksetterlevelse og ikke minst bærekraft. Vi må leve opp til de økende kravene fra både markedet og myndigheter. Det er blant annet derfor vi gjennomførte fusjonen.
– Digitalisering! Vi er fortsatt bare i starten. Utfordringen her er å kunne pakke digitaliseringen på en god måte og hjelpe klinikkene med å ta dette i bruk på en måte som styrker driften.
Brand promise: En totalleverandør for hele tannhelseteamet.
Antall ansatte: 120 (kilde: Plandent AB nettside)
Virksom i 12 europeiske land (egen opplysning)
Hovedkontor: Bromma, Stockholm (Plandent AB)
Unident AB: Familiefølelse i en stor organisasjon
Unident er et familieeid selskap som har vokst til å bli en stor profesjonell aktør. Som leverandør tilbyr de alt, er flinke til å finne innovative produkter, og til å veilede kundene sine, oppsummerer Carola Sturesson, Chief Product Officer og Johan Ager, Chief Commercial Officer hos Unident.
– Hvis jeg spør kundene våre, tror jeg at det de setter mest pris på er at vi fortsatt har den familieeide entreprenørskapsfølelsen i måten vi jobber sammen med dem på. Vi er nære kundene, vi forstår dem, og vi kan designe tilbudene etter deres behov. Samtidig har vi fått med oss fordelene med en større organisasjon, sier Sturesson.
Selskapet forstod tidlig at digitaliseringen ville komme for fullt. Innovasjoner som digitale avtrykk og digital røntgen er revolusjonerende, men krever veiledning for å implementeres på best mulig måte, forklarer Ager. Organisasjoner er forskjellige og har ulike behov for støtte og opplæring.
– Hvis vi ikke hadde forstått kundenes behov, hadde det stoppet der. Der tror jeg vi skiller oss ut. Vi vil være et støtte for kundene våre i den teknologiske utviklingen.
Unident er en av de større leverandørene i Sverige. En tydelig tannteknisk virksomhet er noe som skiller dem ut, mener Ager. En annen differensierende faktor er forretningsmodellene rundt produktene.
– I vårt tilfelle velger vi å ha forretningsmodeller med attraktive kombinasjoner. En slags 1+1=3. Man kan få en virkelig god løsning hvis man kjøper sin tannteknikk, forbruksmateriell og kapitalvarer i samme avtale.
Utfordringer
– En av de største utfordringene for leverandørene er de nye regelverkene for medisinsk teknisk utstyr, som blant annet inkluderer økte krav til dokumentasjon, sporbarhet og merking. Dette innebærer høyere kostnader og risiko for produktmangel dersom leverandører ikke overholder regelverket.
– Vi påvirkes også av mangel på tannleger og annet helsepersonell. Da kommer vi tilbake til tjenestene og produktene vi introduserer. Kan vi bidra til at kundene blir mer effektive når vi går i den retningen?
– Digitaliseringen gir mange muligheter, men det finnes også andre aspekter. Det er ikke nok å bare utvikle teknologi. Man må hele tiden ha regelverk som er i takt med utviklingen.
Brand promise: Innovativ digital tannbehandling for en effektiv klinikk
Antall ansatte inkl. datterselskaper i Sverige: 122 (Kilde: Alla Bolag)
Virksomme i Sverige, Norge, Danmark og Finland.
Hovedkontor: Falkenberg
Per Rehnberg kommenterer leverandørmarkedet
– Leverandørmarkedet minner om dagligvarehandelen, med Coop, Kiwi og Spar. Bak leverandørene finnes det noen få aktører, som for eksempel Lifco og Planmeca. På samme måte som dagligvarehandelen har dentalleverandørene egne merkevarer, samt mange OEM-produkter, sier Per Rehnberg.
– Leverandørene sitter ofte i en dobbeltsituasjon. De kan være forhandlere av et produkt, men samtidig har de egne, likeverdige produkter som konkurrerer med produsentenes. Gjett hvilket produkt de ofte gir best pris på?
– Prisen er jo ikke det eneste som er viktig, logistikk, opplæring og trygghet i leveranser veier også tungt. Det er dog interessant at leverandørene historisk sett ofte har hatt høyere marginer sammenlignet med kundene deres, klinikkene, som tar hånd om alle pasientene. Dette kan tyde på manglende konkurranse.
Per Rehnberg er tannlege og styremedlem i Distriktstandvården og Boneprox. Han har blant annet vært tannhelsechef hos Praktikertjenest, konsernsjef for Colosseum (inkludert Smile) i Sverige/Norge/Danmark, samt CEO for SnöClinics i Abu Dhabi.