Aktuelt

KRONIKK

23 september 2025

Når eierform blir viktigere enn pasientenes beste

I kjølvannet av høstens stortingsvalg er tannhelse et tema som er høyst aktuelt politisk. Når reguleringer og utredninger kan endre rammevilkårene for hele sektoren, er det avgjørende at debatten handler om pasientene, ikke primært om hvem som eier klinikkene.

Martin Langaas, fagdirektør i NHO Geneo Helse og Velferd

Det finnes gode grunner både for små praksiser og for større kjeder. Store aktører kan bygge store fagmiljøer, investere i ny og moderne teknologi og avlaste klinikere for administrasjon, slik at mer tid frigjøres til pasientbehandling. Små klinikker har ofte en lokal forankring og personlig eierskap, og for enkelte pasienter er denne relasjonen til sin behandler viktig for totalopplevelsen. Mellomløsninger, der flere tannleger går sammen i fellesskap, kombinerer ofte deler fra begge verdener.

Dessverre har mye av debatten rundt tannhelse dreid seg om eierskap fremfor å løfte frem styrken i dette mangfoldet. Det handler verken om å romantisere småklinikker eller ukritisk å hylle kjedevirksomhet. Poenget må være klart: hvordan sikrer vi best mulig tannhelsetjenester for pasientene, uavhengig av driftsform og eierskap?

Etter stortingsvalget ligger det åpent for flere politiske initiativ som i praksis kan endre driftsvilkårene for private klinikker. Arbeiderpartiet har programfestet en gradvis utvidelse av den offentlige tannhelsetjenesten, med mål om å likestille den med andre helsetjenester. De skal nå søke støtte i flere viktige saker hos Sosialistisk Venstreparti (SV) og Rødt, hvor begge partier har “full offentlig tannhelsetjeneste” som en av sine viktigste kampsaker. Disse partiene har også stått for at vi fikk et avkommersialiseringsutvalg mot private helse- og omsorgstjenester, og en godkjenningsordning for å hindre etablering av private helsevirksomheter. Utfallet av det nye samarbeidet er enda uvisst, men det som er sikkert er at vi i tiden fremover vil få flere politiske utredninger og reguleringer.

Norge har et velfungerende tannhelsetilbud hvor private klinikker dekker størsteparten av tannbehandlingen for voksne. Dette ansvaret har bransjen ivaretatt med høy faglig kvalitet, tilgjengelighet og tillit hos pasientene. Når fremtidens tannhelsetjeneste skal utformes, har bransjen et ansvar for å løfte private aktørers rolle, kompetanse og bidrag. Fremfor å la politisk ideologi og skjevfordelte utvalg sette premissene, må bransjen selv stå opp og formidle hvordan et offentlig-privat samarbeid kan fremme kvalitet, innovasjon, pasientsikkerhet og lik tilgang.

La oss derfor løfte debatten tilbake til der den hører hjemme: hva er pasientens beste? Svaret er ikke hvilken eierform tannklinikken som tilbyr behandlingen har, det er hva som gir best behandling, trygghet og tilgjengelighet for befolkningen.

Teksten er skrevet av forfatteren/organisasjonen. Meninger, fakta og konklusjoner som uttrykkes er forfatterens/organisasjonens egne og deles ikke nødvendigvis av Dental24.

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.