Aktuelt

Erstatning

5 februari 2025

Rekordmange pasienter krever erstatning etter tannbehandling

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) betalte ut mer enn 35 millioner kroner i erstatning for feilbehandling i tannhelsetjenesten i 2024. I løpet av året mottok NPE over 1 100 klager knyttet til tannbehandling, en økning på hele 25 prosent sammenlignet med året før.

– Dette er et svært høyt antall, og det er sjelden vi ser en slik økning, sier NPEs direktør Kristin Cordt-Hansen.

Tannhelsetjenesten er det området hvor NPE mottar flest klager. Hele 61 prosent av sakene gjelder tannbehandling. Til sammenligning ble kun 28 prosent av klagene på andre helsetjenester tatt til følge.

– Én av tre som fikk erstatning i 2024, fikk dette på grunn av mangelfull tannbehandling, understreker Cordt-Hansen.

Følte meg lurt av tannlegen

I alt betalte NPE ut 1,3 milliarder kroner i erstatning i 2024, hvorav 35 millioner kroner knyttet til tannbehandling. Marianne Didriksen Skille fra Bodø er en av dem som har fått erstatning. Etter en mislykket brobehandling opplevde hun flere komplikasjoner enn normalt.

– Tannbehandling er fryktelig dyrt, spesielt når noe går galt. Det er også veldig belastende. Tannleger i Norge forventes å være dyktige og holde en høy standard, sier Skille.

Hun fikk utbetalt 100 000 kroner i erstatning, som skal dekke ny og korrigerende behandling.

– Jeg følte meg lurt av tannlegen, han fikk meg til å tro at dette var min egen feil. Det er en stor lettelse å vite at det ikke var jeg som gjorde noe galt, men at jeg faktisk ble feilbehandlet, sier hun.

Flere årsaker til økningen

Cordt-Hansen forklarer at det er flere mulige årsaker til den kraftige økningen i antall klager på tannbehandling.

– Stadig flere pasienter blir klar over muligheten for å søke erstatning. I tillegg finnes det noen få tannleger som har mange saker mot seg på grunn av feilbehandling, forklarer hun.

Kurt Arild Simonsen, fagsjef i NPE, påpeker at dårlig journalføring er et gjennomgående problem innen tannhelsetjenesten.

– Hvis journalen er mangelfull, med dårlig dokumenterte diagnoser, behandlingsutførelser og videre planer, bør pasienten komme til gode ved tvil. I flere tilfeller kan dette føre til at flere får medhold enn det som ellers ville vært tilfelle. Når det er usikkerhet i saken, er journalføringen ofte så mangelfull at pasienten tjener på det, sier han.

Cordt-Hansen understreker at vi likevel har en generelt god tannhelsetjeneste i Norge, til tross for mange klager.

NRK: Rekordmange søker erstatning: – Eg følte meg rundlurt av tannlegen >>

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.