Aktuelt

Arbeidsmiljø

25 september 2025

Slow Dentistry: Tannbehandling på pasientens premisser

I en verden hvor hurtighet ofte hylles som en dyd, utfordrer Slow Dentistry de rådende normene innen tannbehandling. Bevegelsen ble grunnlagt i 2015 av tannlegene Miguel Stanley i Portugal og Nina Blaettler i Sveits, ut fra en felles frustrasjon over en stresset og til tider overfladisk tannhelsepraksis, hvor pasienter risikerte å få slurvete behandlinger, og tilliten til yrket begynte å erodere.

«Jeg fikk ideen da jeg spiste pasta. Hvorfor smaker den bedre når jeg lager den selv? Det handler om tid. Akkurat som i matlaging finnes det raske og langsomme måter å gjøre ting på. Vi merker straks når maten ikke smaker godt. Men pasientene kan ikke alltid avgjøre om en behandling er dårlig utført. Tid er den avgjørende faktoren,» forteller Stanley i et intervju med Christian Coachmans podcast 2024.

Blaettler hadde opplevd en pasienthendelse hun kunne knytte til stress og begynte å stille spørsmål ved egen yrkesrolle. Stanley så de samme tendensene: kolleger prioriterte noen ganger raske økonomiske gevinster fremfor grundig arbeid, og tannhelsetjenesten hadde blitt inhuman og mangelfull. Sammen slo de fast at yrkesstoltheten måtte gjenvinnes.

«Det handler ikke om å romantisere små klinikker eller ukritisk å hylle store kjeder,» sier Stanley. «Poenget er tydelig: hvordan kan vi sikre best mulig behandling for pasientene, uavhengig av klinikkens eierform?»

Fire grunnpilarer og en global filosofi

Miguel Stanley

Slow Dentistry Global Network har siden starten vokst til over 60 land og samler tannhelsepersonell på tvers av fag: tannleger, tannpleiere, biologiske og digitale spesialister, undervisere og klinikker. Medlemmene arbeider etter fire grunnprinsipper:

  • Nøyaktig desinfeksjon av behandlingsrommet.

  • Effektiv smertelindring der bedøvelse får tid til å virke.

  • Bruk av kofferdam ved rotfyllinger og dentinrestaurering for å beskytte pasienten mot infeksjon.

  • Tydelig informasjon og samtykke før hver behandling.

Disse prinsippene sikrer at hver behandling er trygg, pålitelig og holdbar, samtidig som pasienten får en stressfri og trygg opplevelse. Filosofien bidrar også til å redusere tannlegeskrekk, øke pasienters motivasjon for egen munnhygiene, og skape en mer avslappet arbeidsmiljø for hele teamet.

I en avhandling ved Universitetet i Tromsø fremkommer det at pasienter som tidligere har unngått tannbehandling ofte motiveres bedre når de får mer tid, oppmerksomhet og tydelig informasjon om behandlingen. Dette viser at Slow Dentistrys fokus på pasientsentrert behandling ikke bare forbedrer opplevelsen, men også fremmer regelmessige tannlegebesøk og bedre munnhygiene på lang sikt.

En annen norsk studie, som har undersøkt tannbehandlingsangst hos den samiske befolkningen i Finnmark, viser at langsom, grundig planlagt behandling kan redusere angst og stress hos pasientene. Å gi tid og skape trygge omgivelser kan dermed bidra til at flere pasienter tør å oppsøke behandling regelmessig og opplever tillit til tannhelsepersonellet.

«Slow Dentistry handler om å gi tid til hver pasient og gi dem den oppmerksomheten de fortjener. Målet er ikke raskere behandling – det er bedre behandling,» understreker Stanley.

Pasientsentrert behandling og global standard

Slow Dentistry er en ideell stiftelse som arbeider for global kvalitet og standard innen tannbehandling. Nettverket fokuserer på pasientsentrert engasjement, biologiske prinsipper og etiske arbeidsmetoder. Medlemmene engasjerer seg også i undervisning og utvikling av kliniske standarder, med mål om å spre langsom, grundig og etisk tannbehandling verden over.

Dr. Stanley, grunnlegger og klinisk leder ved White Clinic i Lisboa, er en internasjonal profil innen tannhelse. Med lisens i Storbritannia og Dubai har han siden 1999 ledet et høyt kvalifisert team som tiltrekker pasienter fra hele verden. Hans filosofi, «No Half Smiles®», og hans arbeid med avansert implantologi, protetikk, oral kirurgi, estetikk og regenerativ medisin reflekterer Slow Dentistrys kjerneverdier: tid, nøyaktighet og pasientens beste.

«Vi må være villige til å gi tid og gå saktere. Mange prøver å få inn en behandling på 20 minutter eller legge en fylling på en halvtime. Slow Dentistry handler om å justere tempo og tidsforventninger,» sier Stanley.

Bevegelsen inspirerer tannhelsepersonell over hele verden til å reflektere over arbeidsmetoder, sette pasientens behov først og gjenvinne yrkesstoltheten.

«Det handler om å skape behandling som både pasienten og teamet kan være stolte av,» avslutter Stanley.

I dag finnes medlemmer i mer enn 60 land, men ennå er ingen norsk tannhelsepersonell registrert på medlemskartet.

Mer om Slow Dentistry >>

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.