Aktuelt

Google-anmeldelser

9 oktober 2025

Tannlegens utfordring i anmeldelsenes tidsepoke

Før var tannhelsetjenesten ren samfunnsservice, og det var ikke særlig morsomt å gå dit. Å besøke tannlegen medførte ofte smerte og ubehag. I dag er situasjonen helt annerledes med både pasientfokus og kundefokus i sentrum.

Tannhelsetjenesten er en medisinsk disiplin som først og fremst ivaretar pasientene, men mange klinikker fungerer også som tjenesteleverandører på et konkurranseutsatt marked. Prisene på behandlinger er delvis egenfinansiert og delvis subsidiert. Kosmetiske behandlinger betaler pasienten selv. Tidligere var holdningen gjerne “ta det som tilbys, ikke vær kresen”. I dag gjelder det heller: “Du får det du betaler for” og “kunden har alltid rett”, samtidig som tannlegen fortsatt har et faglig ansvar og setter grenser for hva som er forsvarlig behandling.

Et sted på veien har det blitt pasientens “forbannede” rett til å få den behandlingen de ønsker.

Det finnes flere studier om dilemmaet mellom pasientens rettigheter og tannlegens etikk. Et vanlig eksempel er når pasienten ønsker å trekke en tann – unødvendig ifølge tannlegen. Pasienten vil bare bli kvitt problemet og spare penger. Tannlegen ønsker å jobbe bevarende og ikke-invasivt.

Estetiske dilemmaer

Tannlege Erik Svendsrud, Oslo

Det finnes mange dilemmaer knyttet til estetiske behandlinger. Ikke alle pasienter bør gjennomgå aligner-behandling. Det er så opplagt at det nesten ikke trenger å skrives. Pasienten kan ha ubehandlet karies eller tannløsningsproblemer. Pasienten kan ha urealistiske krav til behandlingen. Pasienten kan også ha tydelige økonomiske utfordringer: En aligner-behandling er langvarig og kostbar. Det er ikke hensiktsmessig å hoppe av halvveis.

Tannlege Erik Svendsrud i Oslo ble kontaktet av en person som ønsket aligners. Personen hadde tydeligvis sendt e-post til flere tannleger for å få pris på behandlingen.

– Da jeg svarte ham utførlig via e-post at vi måtte ha en konsultasjon for å kunne gjøre en vurdering og ikke fikk noe svar, ringte jeg ham. Personen ble da rasende og sa at han skulle skrive en dårlig anmeldelse, som jeg senere fant.

Umulige pasienter

Denne typen umulige pasienter er kanskje vanligere enn man tror. Studier viser at andelen personer som lider av dysmorfofobi er høy blant pasienter som søker kosmetiske behandlinger. Personer med dysmorfofobi har en overdreven opptatthet av opplevde defekter i utseendet. De blir aldri fornøyde. Problemet sitter ikke i tennene.

– Hvis man starter en behandling med en slik pasient, trekkes man som tannlege inn i pasientens problematikk. Pasienten blir aldri fornøyd og blir sint. Tannlegen blir syndebukken.

– Jeg mener at man som tannlege må tørre å si nei. Og da får de skrive dårlige ting på Google om de vil.

De fleste pasienter er fornuftige. Nøkkelen til gode anmeldelser er gode relasjoner. Man må kjenne sin pasient. Pasientinformasjon er viktig. Pasienten må forstå at en behandling krever engasjement, og at man ikke kan kjøpe et utseende direkte.

– Så lenge man har en god dialog med pasienten på forhånd, der man forklarer hva det innebærer, hva man skal gjøre, hvilke alternativer man har, hvilke prognoser som gjelder, hvor lenge det skal vare. Da tror jeg man unngår mange av de misfornøyde pasientene.

Heve pasientens dentale IQ

Et eksempel er en pasient med nedslitte tenner. Emalje er kroppens hardeste materiale. Tannlegen kan bygge opp tennene igjen. Men for at behandlingen skal vare på lang sikt, er det avgjørende at pasienten bruker bittskinne om natten.

– Man må sette av tid til å forklare og forberede pasientene. Man må heve den dentale IQ-en hos pasientene. De blir medarbeidere i behandlingen. Å vise 3D-bilder og vanlige bilder kan involvere pasienten og gjøre dem bevisste på behandlingen. Det kan også skape forståelse for hvorfor behandlingen koster.

Presset på tannleger for å gjøre som pasienten krever har økt, tror Svendsrud. Kanskje kommer det fra den amerikanske holdningen: Jeg har penger, du skal gjøre det jeg betaler for.

– Jeg tror også det har med influencere å gjøre. De sprer både manipulerte bilder og bilder som ikke er manipulerte. Men ingen innser at det tannlegen har gjort er å slipe ned alle tennene. Ingen ser konsekvensene av behandlingen. De innser ikke at i ti til tjue prosent av tilfellene vil det bli rotfylling innen tiårsperioden.

Å nekte pasienten behandling kan ha en pris. Pasienten blir skuffet. Pasienten velger sannsynligvis en annen tannlege. Det betyr tapt inntekt. En skuffet pasient viser kanskje sitt misnøye blant venner. Det betyr dårlig omdømme og kanskje enda mer tapt inntekt.

FAKTA

Flere internasjonale studier viser den store innflytelsen sosiale medier har på pasienters ønsker. En slik studie er Aesthetic dentistry and ethics: a systematic review of marketing practices and overtreatment in cosmetic dental procedures, publisert 2025 i tidsskriftet BMC Medical Ethics. Den fastslår at sosiale medier i kombinasjon med aggressiv markedsføring har økt pasienters etterspørsel etter estetiske tjenester, og at økonomiske påkjenninger samt ønsket om å møte pasientenes forventninger ofte fører til overbehandling.

STUDIE: Aesthetic dentistry and ethics: a systematic review of marketing practices and overtreatment in cosmetic dental procedures

STUDIE: Prevalence of Body Dysmorphic Disorder among patients seeking orthodontic treatment

Vurderinger fra norske nettsider:

”Setter aldri foten min i klinikken igjen”
”Har sett bedre tannleger, velger en annen neste gang”
”Jeg kommer aldri tilbake til dere”
”Undersøkelsen varte knapt to minutter, og jeg fikk raskt beskjed om at det ikke var noe galt med kjeven min – til tross for mine tydelige plager og smerte. Mottakelsen føltes uprofesjonell, og tannlegen virket ikke særlig engasjert i min situasjon.”
”Noen tannleger bør virkelig ikke drive med serviceyrker. Si opp hvis dere hater jobben deres så mye”
”Advarsel: Unngå denne tannlegen!”
”Orker ikke engang å skrive hvor udugelige de er. Verste bløfffirma på lenge. Pinlig at de i det hele tatt får eksistere.”
”Verste klinikken. Man kan ringe dem så mye man vil, ingen har tid til å svare, så det blir umulig å avbestille time. Derimot har de tid til å ringe når de skal sende fakturaen!”

Noen kommentarer er språklig bearbeidet. Navn på personer og klinikker er fjernet.

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.