En gratis undersøkelse er kanskje litt dumt
Tilbudet om gratis eller rabatterte undersøkelser har blitt stadig vanligere. Ifølge tannlege Per Rehnberg kan dette signalisere at undersøkelsen ikke er like viktig, noe som kan underminere pasientenes bevissthet om dens verdi. Dessuten kan disse rabattene føre til en priskrig blant tannleger og skape forvirring hos pasientene. Et annet problem som kan oppstå er manglende dokumentasjon ved gratisundersøkelser, da fokuset kan være mer rettet mot å selge behandlinger enn å utføre en grundig undersøkelse.
Når et fly letter eller lander, følger alle en dokumentert rutine. Man har med andre ord tatt høyde (haha) for høye kostnader for å sikre planlegging, dokumentasjon og ferdighet. Jeg kjenner ingen tannleger med høy kvalitet i ledestjernen som tilbyr gratis undersøkelser eller konsultasjoner. Hvorfor kan man jo spørre seg selv? Jo, kollegene har forstått at undersøkelsen er det viktigste vi har for å gi god omsorg. Jo, men hvis man gir bort undersøkelsen, kan den fortsatt være viktig? Ja, selvfølgelig, men signalet man sender ut er at den kanskje ikke er så viktig, den er jo gratis. Uansett hvordan vi snur og vender på økonomien, har en klinikk en timinntekt som trengs for å finansiere virksomheten. Lønninger, husleie, investeringer, forbruk, ja, dere vet. Hvis jeg gjør noe ”gratis” en viss tid, må jeg jo ta betalt for den tiden en annen gang. Så i prinsippet tar man for mye betalt for noe annet, i beste fall fra samme pasient, i verste fall fra en annen pasient som kanskje betalte riktig for sin undersøkelse.
Et annet problem med gratis eller rabatterte undersøkelser er at man lett havner i en priskrig med sine kjære kolleger, og det oppstår et gjennomsiktighetsproblem med kunder og pasienter. Hvis man begynner med 50% rabatt, og naboklinikken gir 75% rabatt, og man svarer med 100% rabatt og i tillegg en sjekk på fremtidig behandling på 10 000 kroner, forstår vi alle hvor vanskelig det blir for kundene å sammenligne priser. Jeg mener at de som gir rabatter ødelegger for bransjen, men enda verre, gjør det vanskeligere for våre pasienter. En eller annen gang må de jo betale for rabatten, sin egen eller andres, men uten kunnskap om når de vil bli overfakturert. Jeg tenker at hvis vårt absolutt viktigste mål er at våre pasienter ikke skal ha noen behandling i det hele tatt, for det er det vel tross alt, da er undersøkelsen vital for at vi sammen med pasienten skal forebygge fremtidige problemer. Undersøkelsen har da en veldig høy verdi! Tannlege Hans Sandberg i Trosa pleide å si: ”Vil du betale for at jeg borer eller vil du betale for at jeg ikke borer”. Litt spissformulert, men innsiktsfullt.
Blant det viktigste vi alle, kanskje smertefullt, har lært på vår grunnutdanning, er at all omsorg starter med dokumentasjon av anamnese, status, diagnose, et foreslått plan med alternativer, risiko og prognose. Hvordan man gjør det, er derfor ikke spørsmålet, det vet ALLE! Men hvorfor er det da så mange som avviker fra lovens krav, jeg mistenker uten vitenskapelig viten, men gjennom egen observasjon, at ”gratisklinikkene” ikke alltid dokumenterer sine gratisundersøkelser så bra. Man blir kanskje for fokusert på en spesifikk behandling, å selge noe, da kanskje ikke alltid lommer, slimhinner, tungenes utseende eller kjeveleddet havner i fokus. Det kan jo hende at jeg for moro skyld har sendt kompiser til noen store gratisaktører, og nå kommer til å be mine venner om å be om sine journaler. Vi får se, kanskje i kommende videoer. Jeg tuller selvfølgelig – eller gjør jeg det?
Men, min bottom line her er at undersøkelsen er et fundament som må koste litt for at man skal unngå noe som kan koste veldig mye mer i fremtiden. Vi må kommunisere til våre medarbeidere og kunder at med utgangspunkt i vår grundige og individuelt dokumenterte undersøkelse, kan vi forebygge fremtidige problemer. Profylakse er vårt absolutte fokus, ikke primært all avansert behandling vi kan gjøre. En venn av orden hevder nå at mange kunder/pasienter kanskje har problemer som må løses nå, da er ikke profylaksen det primære, noe som selvfølgelig er helt korrekt. Men undersøkelsen er ikke mindre viktig, tvert imot, den er faktisk enda viktigere når man skal behandle et problem.
Dessverre tror jeg mammon har tatt over noen sinn, man vil desperat få inn behandlinger som er raskt lønnsomme, det begynte med bleking, implantater, fasader, nå er det aligners, og i morgen mest sannsynlig noe nytt. Det er bra med nye muligheter, og det er absolutt ingenting galt med behandlingene, men for faen, gjør en korrekt undersøkelse av helheten, dokumenter den og ta betalt for hva dere gjør, når dere gjør det. Og hvis dere ikke har mye erfaring, be om hjelp fra noen som kan. Selg ikke inn noe dere ikke har lang erfaring med og stor volum. Vær transparente!