Aktuelt

AI

5 november 2024

Feil å snakke om AI innen tannhelse

Tannlege og tanntekniker Michael Braian har alltid hatt en sterk interesse for teknologi og teknisk utvikling. Å snakke om AI innen tannhelse er egentlig feil perspektiv, mener Braian. AI vil påvirke alt og alle i fremtiden.

Braian griper enhver sjanse til å bruke og teste nye AI-applikasjoner. De siste to årene har han jobbet med å utvikle egne applikasjoner.

AI er, ifølge Braian, kanskje den mest revolusjonerende oppfinnelsen i menneskehetens historie. Perspektivene er svimlende. Verktøyene har såpass stort potensial og er så kraftfulle at de sannsynligvis vil omforme ethvert yrke. Teknologien blir hele tiden bedre.

AI-systemene vi ser i dag er de mest primitive vi noen gang vil se. AI-systemer kommer bare til å bli mer og mer intelligente.

Det spiller ingen rolle om du er skogbruker eller tannpleier. De kraftfulle systemene som nå utvikles, vil endre alt. Vi kan komme til et punkt der mennesker gjør 30 prosent av arbeidet og AI gjør 70 prosent.

Tannhelse vil ikke være det første området som AI revolusjonerer, spår Braian. Andre yrker er lettere å forbedre eller effektivisere.

Hvordan det vil påvirke tannhelse, i hvilken form og når, er bare et spørsmål om fantasi. Jeg vet ikke.

Braian starter sin prognose fra pasientens perspektiv. Det første spørsmålet alle innen tannhelse bør stille seg, er: Hva kan AI gjøre for tannhelsepasienten?

Mange pasienter synes det er dyrt. Mange synes det er skremmende å gå til tannlegen. Noen opplever at det er vanskelig tilgjengelig. Bare de store byene har et godt utvalg av tannleger. Så fra et pasientperspektiv tror jeg at pasientene vil finne gode tannleger til lavest mulig pris.

Pasienten skal kunne ta opp telefonen og si: ”Jeg har vondt i en tann – finn en passende tannlege til meg, til lavest mulig pris.”

Det blir omtrent som å søke på Google i dag, bare at AI-systemet gjør det for deg.

Det kan bli mulig for pasienten å ta et bilde av en vond tann og laste det opp til et AI-system. Der kan bildet analyseres, og pasienten kan få en foreløpig diagnose, informasjon om priser på behandling, forslag til tannleger og ledige tider.

Når det gjelder frykt for smerte, tror jeg ikke AI vil kunne gjøre annet enn å berolige pasienten. Det er også vanskelig å kunne forutsi prisene for pasienten.

AI-utviklingen kan føre til at ansatte sies opp på større klinikker. Slike besparelser på lønnskostnader vil sannsynligvis tilfalle eierne i form av profitt, snarere enn lavere priser for pasientene, spår Braian, men legger til at det er vanskelig å si.

De neste fem til ti årene vil det nok være omtrent som nå.

Et område som snart kan bli erstattet, er diktering. Et AI-system kan – med pasientens tillatelse – ta opp det som blir sagt i behandlingsrommet. Før pasienten har forlatt klinikken, har AI-systemet tatt opp, oppsummert og registrert en journalføring.

Så slipper du å gjøre det selv. Dokumentasjonen blir sannsynligvis bedre, for noen ganger snakker man om mye som ikke havner i journalen.

AI-utviklingen kan komme stegvis. Sannsynligvis vil utviklerne fokusere på oppgaver som oppfattes som byråkratiske, kjedelige, formelle eller unødvendige.

Kanskje en AI-kundestøtte? Kanskje bedre chatboter på nettsiden?

Når det gjelder behandling og pleie, er det sannsynlig at vi vil se AI-systemer i programvaren til skannere, slik at de blir raskere og enda bedre. Det er også sannsynlig med AI-systemer som kan bedre diagnostisere røntgenbilder. Systemene vil kunne gjøre flere avgjørende observasjoner, for eksempel merke slimhinneforandringer.

AI kan hjelpe deg med å ta den beste beslutningen om en tann, hvis AI-systemet har tilgang til informasjon om deg; et bilde eller et røntgenbilde. Det blir som å ha en professor der, med all tilgjengelig kunnskap.

På lengre sikt er det sannsynlig at tannhelsetjenesten utvikler egne såkalte agenter: AI-systemer med spesialisert kompetanse.

De store aktørene innen AI jobber nå med å lage systemer som gjør det enklere å skape AI-agenter. Et eksempel kan være en agent som er spesialisert på røntgen.

Den kan kun røntgen og ingenting annet. Den er trent med all tilgjengelig data og utviklet og testet av en radiolog. Tannlegen får den best tenkelige assistenten for røntgen.

På lengre sikt kan ulike AI-agenter samarbeide. I tillegg til en røntgenagent kan det være logisk med agenter for eksempelvis periodontologi og klinisk behandling. Agentene kan samarbeide og overvåkes av andre agenter.

AI-systemer kan analysere, se og høre. De har lært seg å kommunisere med mennesker.

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.