Aktuelt

Tannhelsekjeder

16 september 2024

Tannhelsekjedene mot nye utfordringer

Tannhelsekjedene er her for å bli. Med nye perspektiver og dristige grep har de forbedret servicen og tilgjengeligheten for pasientene. Noen fokuserer på lavere priser, andre på høy kvalitet.

Det er ingen mangel på private tannleger som ønsker å selge sin praksis til en kjede. Det er ofte en win-win. Tannleger som selger gjør en god avtale, og slipper for eksempel viss administrasjon og å håndtere regulatoriske krav. De kan fokusere på det de liker: Tannhelse.

Men ikke alle er overlykkelige. Tannhelse er i bunn og grunn ikke en forretningsvirksomhet, mener noen. Det er ikke bare fra venstresiden at man misliker investorer og risikokapitalister. Mange stiller seg spørsmålet: Kan kvaliteten på helsetjenester opprettholdes når folk uten tannhelsebakgrunn eier og bestemmer?

Kjedene er her for å bli, konstaterer entreprenøren og tannlegen Per Rehnberg. Men de må bli bedre til å kommunisere hva de egentlig tilbyr.

Per Rehnberg

– Jeg er enig i mye av det kjedene gjør. Samfunnet har endret seg. Konsolidering i større enheter er fremtiden. Enkeltklinikker har selvsagt sin plass, men vil ikke dominere som før. Vi ser den samme utviklingen over hele Europa.

Mange kjeder snakker om seg selv i myke, men ganske uklare termer som ”forandre bransjen fra grunnen av”, ”omsorg”, ”nytenkning”, ”moderne”, ”premium”, ”revolusjonerende” og ”høy pasienttilfredshet”.

– Hvis man spør en kjede hva de gjør annerledes, kan de ofte ikke helt forklare det, langt mindre bevise det. De fremstår ikke alltid så nyskapende som de ønsker.

 

– Mange snakker om pasienttilfredshet. Men det er lavthengende frukt. Alle i tannhelsetjenesten har høy pasienttilfredshet. Har man ikke det, så går ikke pasientene dit. Og pasienttilfredshet korrelerer dessverre ikke alltid med høy klinisk kvalitet.

Rehnberg tror at fremtidens kjeder vil bli pålagt å gi detaljert informasjon om for eksempel holdbarheten på deres fyllinger, hvilke materialer de bruker, hvordan de dokumenterer og følger opp sin behandling, og i hvilken grad personalet er videreutdannet.

– Jeg har ikke sett at noen kjede måler og rapporterer klinisk kvalitetsstatistikk som for eksempel omskiftings- og suksessfrekvens, tidsbruk for ulike behandlinger, dokumentasjon under behandling, gjerne knyttet til medarbeider- og kundetilfredshet.

Fotnote: Per Rehnberg er tannlege og styremedlem i Distriktstandvården og Boneprox. Han har tidligere vært tannhelseansvarlig i Praktikertjänst, konsernsjef for Colosseum (inkludert Smile) i Sverige/Norge/Danmark, CEO i SnöClinics i Abu Dhabi, og har sittet i konsernledelsen for det nye Colosseum der man vokste fra 6 til 11 land på 3 år.


Colosseum Tannlege

Den største kjeden med virksomhet over hele Europa. Eies formelt av en sveitsisk stiftelse med liten innsyn.
Antall klinikker i Norge: 70. Konsernet har klinikker og lab i 11 europeiske land.
Visjon: Kvalitet, entusiasme og samarbeid.

Eier: Det norske selskapet Colosseum Smile AS, som igjen eies av den sveitsiske veldedighetsstiftelsen Jacobs Foundation.

 

Mia Grundstrøm

Mia Grundstrøm, administrerende direktør i Colosseum Tannlege, Hvordan håndterer dere konkurransen innen tannhelsebransjen? Hva gjør dere unike?
– Konkurranse er sunt og sikrer at tjenestene holder høy kvalitet, det tvinger oss alle til å tenke på hvordan vi kan gjøre det litt bedre hele veien. Colosseum Tannlege har lengst erfaring i bransjen, et bredt spekter av fagfolk og tjenester, som vi kan tilby over hele landet. I tillegg har vi et uttalt mål om å være best på service. Vår visjon er å tilby markedets beste pasientopplevelse og at alle skal dra fra oss med et smil.

Hvordan påvirker eierstrukturen deres beslutningstaking og strategiske planlegging?
– Generelt sett er alle våre markeder ganske autonome. Våre eiere er ikke involvert i daglige operasjonelle avgjørelser. Det tenker jeg er sunt. De har tillit til at vi driver selskapet best mulig ut fra forutsetningene de ulike landene har. Et eierskap med langsiktig tidsperspektiv betyr at vi kan bygge selskapet over tid, og at vi gis mulighet til å gjøre investeringer som økonomisk krever et lenger tidsperspektiv enn 2-3 år. På den måten kan vi skape en sunn drift som er bærekraftig over tid.

Hvordan balanserer dere interessene mellom stiftelsen og andre interessenter?
– Jacobs har i dag tre hovedinvesteringer, hvorav Colosseum er én av dem. Formålet med de tre investeringene til Jacobs er å generere midler til Jacobs Foundation. I tillegg til dette har Colosseum egne initiativ for å bidra til gode formål, som for eks Bike4Good, som er et initiativ vi har gjennomført i år. Der bidrar alle 13.000 medarbeiderne i Colosseum Dental Group med å samle 1 million kilometer gjennom å sykle, gå, løpe eller gå på ski. Dersom vi når målet deler vi ut 200.000 EUR til et godt formål. I Norge sitt tilfelle vil de pengene gå til Kreftforeningen, som vi har et strategisk samarbeid med.

Hva er de største fordelene for pasientene hos dere, sammenlignet med offentlig tannhelse eller tradisjonelle private tannlegekontorer?
– Som privat aktör måste vi alltid leverera högsta möjliga kvalitet, service och tillgänglighet. Vi har ofta bättre möjligheter att investera i teknik, utrustning och organisation, vilket gör att vi kan möta dessa krav. Vi erbjuder tvärvetenskaplig kunskap på över 500 specialister och kan samla flera yrkesgrupper under samma tak, vilket gör det enkelt för patienter.

Hvordan ser dere for dere tannhelsemarkedet om ti år? Hvilke endringer forventer dere?
– De siste 10 årene har det vært en enorm konsolidering i bransjen. Dette kommer til å fortsette. Med høyere krav både fra pasienter og myndigheter blir det tøffere og tøffere å drive alene. Vi forventer flere kjeder på markedet, og tøffere konkurranse om både fagfolk og pasienter. Det betyr at aktørene må sikre høy kvalitet og tilgjengelighet for å overleve. I tillegg er ønsket om å jobbe i større fagmiljøer stort hos mange tannleger. Jeg tror vi vil se flere større klinikker med et tverrfaglig tilbud, alt under samme tak. Dette er en utvikling som til sist sikrer pasientene gode tannhelsetjenester som er tilgjengelige når de trenger det. Den teknologiske utviklingen vil også bidra til å gjøre kvaliteten mer transparent.

Til Colosseum >>


Oral Care/OC Tandklinikker

Grunnlagt av tannlegene Marianne Forsell og Bertil Herbst i 1989, med fokus på mobil tannpleie for eldre i en liten klinikk i Stockholm. Etter hvert som etterspørselen økte, vokste selskapet. Oral Care har fortsatt profil på mobil hemtannpleie.

Klinikker i Norge: 11, og 25 i Sverige.
Visjon: Å gi pasientene de beste forutsetningene for en frisk munn og et vakkert smil gjennom hele livet.
Eier: Oral Care Holding SWE AB, som igjen eies av selskapet AX VI INV3 Holding III AB, et svensk investeringsselskap.

 

Martin Sellman

Martin Sellman, administrerende direktør i Oral Care: Hvilke verdier og forventninger bør pasienten ha før et besøk hos en Oral Care-klinikk?
– Vi har en modell der klinikkene vi har og de vi oppkjøper, beholder en veldig stor del av sin selvstendighet. De fortsetter i stor grad å jobbe på samme måte.

– For oss er det viktig at pasienten kjenner seg igjen i sin klinikk, som de har gått til tidligere. At det er den samme familiære følelsen. Det skal ikke være følelsen av at det er likt overalt.

– Det Oral Care tilfører – og hva vi står for – er kvalitet. Det synes vi er det aller viktigste. Vår bakgrunn er mobil tannhelse, der vi har jobbet med kvalitet i veldig lang tid. Kvalitetsarbeidet startet med hygienerutiner, som var veldig viktige for å bevise at man kunne drive mobil tannhelse på en pasientsikker måte.

– I dag er kvalitetsarbeid et mye videre begrep: Hygienerutiner er selvsagt en veldig viktig basis. Men det gjelder selvsagt også odontologi, at vi gjør korrekte behandlinger som gir et godt resultat for pasienten, samt pasientopplevelsen. Det er der Oral Care som kjede kommer inn. Vårt supportkontor støtter klinikkene i å gi dem en bedre pasientopplevelse – hvordan man bestiller, hvordan man får kontakt med klinikken – via digitale eller analoge kanaler, samt hjelper klinikkene med å identifisere nye pasienter og jobbe med markedsføring på en mer strukturert måte.

Hvordan ser tannhelse i Sverige ut om ti år?
– Tannhelse vil fortsette å konsolideres. Jeg tror det vil være færre virkelig små klinikker. Jeg tror det blir vanskeligere og vanskeligere å drive slike klinikker, gitt de økte kvalitetskravene samt økte teknologiske krav, som krever økte investeringer.

– Jeg tror at pasientene stiller høyere krav til å kunne velge tid selv, og kunne få tilgjengelig tid når de vil ha behandling. En del av behandlingen har blitt digitalisert og flyttet fra klinikken til hjemmet.

Til OC Tandklinikker >>

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.