Fire norske helseteknologiselskaper sertifisert med “Made in Norway”
De fire helseteknologiselskapene i Kernel-konsernet, Aidn, Deepinsight, Dips og Sonett, er nå tildelt det offisielle opphavsmerket Made in Norway av Innovasjon Norge. Sertifiseringen bekrefter at selskapene utvikler teknologi bygget på norske verdier som åpenhet, kvalitet og samfunnsansvar.
Christian Falkenberg-Jensen, Morten Moe Gjendemsjø, Olav Willumsen Haugå og Svein Willassen
Norskutviklet teknologi med globalt potensial
Thomas Smedsrud, CEO i Kernel
Kernel-selskapene utgjør et helhetlig økosystem innen norsk helseteknologi, fra elektroniske pasientjournaler og samhandlingsløsninger, til kunstig intelligens og digitale tjenester for tannhelse.
Felles for dem er ambisjonen om å bygge bedre og tryggere helsetjenester gjennom teknologi utviklet i Norge i tett samarbeid med helsearbeidere og brukere.
– “Made in Norway”-merket handler ikke bare om hvor vi utvikler teknologi, men om verdiene vi bygger på. Norsk helsevesen kjennetegnes av stor tillit, fellesskap og høy faglighet, som gjenspeiles i alt vi gjør. Vi er stolte over å utvikle løsninger som skaper verdi i dag og legger grunnlaget for et mer bærekraftig og sammenhengende helsevesen for fremtiden, sier Thomas Smedsrud, CEO i Kernel.
Helseteknologi som fungerer i praksis
Aidn, Deepinsight, DIPS og Sonett dekker til sammen store deler av helsefeltet, fra kommune- og spesialisthelsetjeneste til tannhelse og datadrevet innsikt for bedre planlegging.
DIPS leverer løsninger som sikrer kvalitet og samhandling i sykehusene, Aidn effektiviserer kommunal helse- og omsorgstjeneste, Deepinsight bruker matematikk og KI til å styrke ressursplanleggingen i helsesektoren, mens Sonett gjør journalføring enklere og mer brukervennlig for tannhelsepersonell.
Et symbol på norsk verdiskaping
Innovasjon Norge forvalter Made in Norway som landets offisielle merke for opprinnelse, ansvarlighet og bærekraft.
– Når selskaper som Aidn, Deepinsight, DIPS og Sonett bærer “Made in Norway»-merket, synliggjør det norsk helseteknologi på sitt beste. Løsninger utviklet med høy kvalitet, lokalt samarbeid og et klart samfunnsoppdrag styrker norsk innovasjonsevne og konkurransekraft i møte med fremtidens utfordringer. Samtidig bygger de på den sterke tilliten til norske virksomheter både nasjonalt og internasjonalt, hvor det å kunne stole på hvordan data og personvern håndteres er avgjørende, sier Anne Marie Brady, Director international business promotion – Innovasjon Norge.
Norsk stolthet med blikket mot verden
Selv om selskapene primært utvikler løsninger for det norske helsevesenet, har de alle et internasjonalt perspektiv og planlegger ekspansjon på sikt.
– Vi tror at teknologi utviklet tett på brukerne gir løsninger med høyere kvalitet og større verdi. For oss symboliserer merket både stolthet og troen på at norsk innovasjon kan gjøre en forskjell, hjemme og ute, avslutter Smedsrud. All «koding» av de ulike løsningene skjer i Norge.