Tannklinikkene før og nå som klinikkjeder – Del 1

Inntil første del av 90 tallet var det små private tannklinikker som var tannlegenes arbeidssted. Små private tannklinikker har vært vanlige, både i byene og på landsbygda, og muligheten for å velge mellom flere tannleger har vært en fordel for pasientene. I tillegg til private klinikker har det også vært offentlig tannhelsetjeneste som har tilbudt behandling.

Tannhelsetjenestens utvikling

Spredningen av befolkningen i Norge, kombinert med et stort geografisk område, gjør at mange områder fortsatt har behov for små klinikker med få ansatte. Denne modellen kan bidra til å sikre at folk i avsidesliggende strøk får tilgang på tannhelsetjenester, selv om det kanskje ikke alltid er like lett tilgjengelig.

Administrasjonen var enkel i den private sektor. Alle beslutninger ble tatt på klinikken av enten sekretær eller tannlegen selv (noen klinikker var rene familiebedrifter). Ingen byråkratisk behandling av verken pasienter eller bestillinger av utstyr, forbruksmateriell, tannteknikk eller annet som måtte avgjøres. Det var en enkel beslutningsprosess og logistic. Selgere av utstyr og materialer kom ofte på dørene og tok bestillinger direkte på klinikken. Noen selgere reiser rundt på besøk enda, men i langt mindre grad.

Statusendringer og kjededannelser

Tannlegene hadde en høy sosial status og var godt utdannet. De var kolleger og ikke konkurrenter på noen måte og hadde sine egne faglige og sosiale møter enten lokalt i sitt område (gjerne med festmiddager), eller på større fagsamlinger som Landsmøtet, Midt-Norge møtet, Vestlandsmøtet osv. Alltid i kombinasjon faglig påfyll og sosial ”trening”.

Gjennom 90 tallet var tannlege enda å regne som et høystatus yrke. I dag har faktorer innen helsesystemet, organiseringen, og bevisstheten rundt tannhelse kanskje endret synet på yrket statusmessig. Det har også endret noe av den sosiale strukturen man hadde før p.g.a. sosiale endringer i samfunnet forøvrig. Men fortsatt så møtes de på felles samlinger som tidligere nevnte fagsamlinger og møter. Dette er enda en viktig plattform for å få faglig ”input”, utveksle erfaringer om kasus, sosial kontakt med kolleger og ikke minst oppdatere seg på nyheter, utstyr og utviklingen i bransjen ved å delta på kurs. Kursene gir også timer i forhold til krav om årlige timer i etterutdanning som er obligatorisk for alle tannleger. 

Endringene i tannlegebransjen på midten av 1990-tallet, med økt fokus på samarbeid og kjededannelser, representerer en viktig utvikling innen tannhelsetjenesten i Norge. Ved å samles og dele ressurser og kompetanse, kunne tannleger oppnå synergieffekter som forbedret både kvaliteten på tjenestene og den økonomiske bærekraften til klinikkene. 

Kjededannelsen har også åpnet for en mer omfattende markedsføring og økt synlighet, noe som kan tiltrekke seg flere pasienter. I tillegg gir det mulighet for større faglig bredde, ettersom klinikker kan tilby et bredere spekter av spesialiserte tjenester gjennom samarbeid mellom kolleger med varierende ekspertise.

Fremveksten av tannlegekjeder

Colosseumklinikken AS (slik vi kjenner den i dag), ble etablert i 1996, og har utvilsomt hatt en betydelig innflytelse på tannhelsebransjen i Skandinavia og Europa. Som den første i sitt slag som startet med en kjedemodell for tannklinikker, har de vært pionerer innen organiseringen av tannhelsetjenester. De har 75 klinikker i Norge.

Dette gjelder blant annet: 

  1. Modell for ekspansjon: Colosseumklinikkens strategi med å bygge egne klinikker og fusjonere med frittstående klinikker har vært innovativ, noe som har gjort dem til en ledende aktør.
  2. Markedsledende posisjon: I starten hadde de ikke konkurrenter, noe som ga dem en unik mulighet til å etablere seg i markedet uten umiddelbar press fra andre.
  3. Utfordringer: Til tross for suksess, har de sannsynligvis stått overfor betydelige organisatoriske og driftsmessige utfordringer. Oppkjøp av klinikker og integrering av forskjellige kulturer og arbeidsprosesser kan føre til frustrasjon angående arbeidsforhold, intern koordinering og samarbeid.
  4. Internasjonal ekspansjon: Deres vekst til Sverige, Danmark og øvrige europeiske land viser ambisjoner om å bli en ledende aktør på det kontinentale nivået, noe som bringer med seg både muligheter og utfordringer.

I 2016 etablerte Odontia klinikkdrift AS seg med samme formål om å danne en kjede av tannklinikker rundt om i Norge. De ønsker å fremme det faglige i samarbeid med tannlegene og klinikkene de eier. De har en god struktur og de har hatt en fornuftig vekst fra de etablerte seg. De finnes spredt over hele landet. De har 35 klinikker i Norge. 

 


I 2018 ble kjeden Oris Dental AS grunnlagt av en gruppe tannleger med omtrent like aksjeposter. Alle disse hadde bakgrunn fra større egne klinikker med mange ansatte. De hadde erfaring i etablering av større klinikkdrift slik at de sammen fikk dette til å fungere godt. De har vært profesjonelle i sine oppkjøp og etableringer. Det er den kjeden som har vokst mest siden starten, og de vokser fortsatt. Oris Dental har pt over 80 klinikker i Norge. 


I 2019 etablerte kjeden Oral Care Sweden seg i Norge under navnet OC Tannklinikker AS, med fokus på drift av tannklinikker og behandling. OC Tannklinikker eier per i dag 11 tannklinikker i Norge.

 


Alternative modeller og nye initiativ

Folkvang AS som ble etablert i 2016 representerer et interessant alternativ for frittstående tannlegeklinikker som ønsker å redusere kostnadene ved innkjøp av forbruksmateriell og utstyr. Ved å tilby medlemskap med forhandlede rabatter, skaper de en kollektiv innkjøpskraft som gir tilgang til bedre priser enn det enkeltklinikker kunne oppnått på egen hånd. Dette kan være en betydelig fordel, spesielt for mindre klinikker som ofte opererer med strammere budsjetter. De eier ingen egne tannklinikker. De har cirka 300 klinikker knyttet til seg. 


Et spennende nytt tilskudd er TY Tannklinikk AS, etablert av Arnt Einar Andersen, medgründer av Oris Dental AS, sammen med Leif Henrik Borge Olsen og Odd Bjørn Lutnæs. Han bygger nå opp en ny kjede med tannleger og spesialister i Trondheim. Det sies at den ene nye klinikken han bygger er på hele 1000m2. Vi kommer tilbake til dette. 

 

 

Denne første delen har belyst utviklingen fra små klinikker til kjeder og introdusert noen av de største aktørene. Neste uke retter vi fokus mot lederskapet og strategiene til disse kjedene. Vi har intervjuet noen av deres ledere, blant annet Eirik Salvesen (daglig leder i Oris Dental AS) og Henrik Forsstrøm (daglig leder i OC Tannklinikker AS). Samtidig presenterer vi fakta om kjedenes eierstruktur, ledelse, drift og omsetning.

 

Til Del 2 >>

×

Nyhetsbrev

Gjør som mange andre, abonner på vårt nyhetsbrev.